Statistike govore da svako drugo dete do navršene petnaeste godine barem jednom boravi u bolnici. Kako se često dešava da nepredviđeni događaj dovede do hitne hospitalizacije, dobro je sa decom razgovarati o ovoj temi i upoznati ih sa bolnicom – mestom gde se boravi i istovremeno leči. Bilo bi dobro da o ovoj temi sa detetom razgovaramo dok je zdravo.

Razgovori o bolnicama, bolničkom osoblju, bolestima i intervencijama veoma su privlačni za mališane koji vrlo brzo shvataju cilj pregleda i značaj lekova ili intervencije.
Dete koje razume ulogu medicinskog osoblja, terapija i boravka u bolnici, lakše podnosi stres boravka u bolnici i lakše sarađuje sa bolničkim osobljem.
Bez obzira da li je do hospitalizacije došlo po hitnom postupku ili su roditelji i dete svesni budućeg boravka u bolnici, dobro je dete uputiti u detalje oko ostanka u bolnici, pravilima ponašanja, bolničkom osoblju, objasniti na adekvatan način prirodu bolesti i intervencija koje može da očekuje. Blizina ili odvojenost od roditelja, odnosi koje gradi sa osobljem ili drugim pacijentima koje srećetokom bolničkog lečenja, iskustva koja proživi , sastavni su deo uspomena koje će dete čitavog života nositi o boravku u bolnici.
Pored roditelja, bolničkog osoblja i novih prijatelja, koje dete može da stekne tokom boravka u bolnici, važnog saveznika u prevazilaženju ove stresne situacije dete ima u igračkama. Za dete u bolnici, igračka je način da proživi i prevaziđe strahove, ispolji osećanja i pripremi se za stresne situacije.
Jedan od najvažnijih zadataka roditelja i vaspitača, a naročito vaspitača koji rade sa decom na bolničkom lečenju je da pomognu deci da razviju i ojačaju samopouzdanje. Zbog toga je veoma važno da igračka koju ćemo ponuditi detetu, bude prava igračka za njega.
Po definiciji, dobra igračka treba da zadovolji pedagoške, zdravstveno-higijenske i estetske zahteve. Ovi zahtevi se u današnjem moru ponuđenih plastičnih i elektronskih igračaka čine gotovo neispunjivim, ali to nije tema ovog teksta. Pokušaćemo da dodirnemo karakteristike i funkcije igračke koja bi mogla biti saveznik detetu prilikom boravka u bolničkim uslovima.
Za dete u bolnici igračka je: zamena za mamu, stimulator, faktor u socijalizaciji, terapeutsko sredstvo.
Smeštanje u bolnicu je i za dete i za njegovu porodicu veoma stresno iskustvo. Ako je odvojeno od roditelja, stres je još veći. Ipak, i u ovim veoma stresnim situacijama dete pronalazi način da se igra. Ako nema priliku da se igra ili potiskuje potrebu za igrom, taj nedostatak igre može ozbiljno da ugrozi emocionalni i psiholoski razvoj deteta.
Igračka je prvo sredstvo koje se koristi da bi se utešilo dete zato što igračka uliva sigurnost koja mu je u tim trenutcima neophodna. Igračka je stimulator jer pokreće brojne procese. Igračka je detetu partner u igri, saigrač, ako je usamljeno igračka mu je drug, povod za druženje sa drugom decom i poziv na igru.
Bez obzira na to da li je odraslima strah koji dete oseća racionalan ili iracionalan, prenaglašen ili besmislen, za dete je on uvek stvaran i treba ga shvatiti ozbiljno. Uz pomoć igračke dete se priprema za određene situacije koje ga očekuju i uz pomoć igračke ono reprodukuje doživljaje, a način na koji se dete igra je pokazatelj njegovog emocionalnog i psihičkog stanja.
Dete će svakako voleti da svoje bolnicko vreme podeli sa igračkama na koje je inače naviklo. Ako na, recimo, plišanom medi pokazemo u čemu se sastoji zahvat koji će doktor izvesti, dete će ga mnogo lakše prihvatiti.
Saradnica tima organizacije Obrazovanje plus, akreditovani trener za rad sa vaspitačima i učiteljima, i vaspitačica koja radi sa decom na hospitalizaciji – Dragana Milić, osmislila je i izradila lutku koja je pravi drug mališana koji borave na bolničkom lečenju. I ne samo njih! Ova lutka je pomoć deci u savladavanju bazičnih koraka emocionalne inteligencije.
,,Lutka iz delova" je osmišljena kao pomoć pri pripremi dece na bolničkom lečenju za intervencije. Lutka je izrađena od tkanine, jednostavna je za manipulaciju, mekana i topla pa je deca doživljavaju kao igračku koja uliva sigurnost. Igračku dete može da koristi i na agresivan i neprijateljski način, bez straha od kazne. Ona čini poziv detetu da slobodno izrazi svoje emocije. Delovi tela ove lutke su spojeni čičak trakom, a dete ima mogućnost da menja izraz lica lutke prema sopstvenom trenutnom raspoloženju. Lutka se može koristiti i za upoznavanje delova tela i prostornih relacija.
U okviru manifestacije ,,Dani vaspitača" koje tradicionalno organizuje Udruženje vaspitača Beograda, Lutka iz delova je 2010.-te godine dobila prvu nagradu u kategoriji igračaka. Pored dvanaest članova žirija, trinaesti član je bio sačinjen od glasova dece iz vrtića, kod kojih je Lutka iz delova pobudila izrazito interesovanje.
Lutka iz delova je samo jedan od vrednih primera dobre prakse vaspitača u radu sa decom.
Kako mi, odrasli, dajemo primer našoj deci, mnogo više nego reči koje im upućujemo, važno je da i sami zadržimo prisebnost i veru da se stvari odvijaju na najbolji mogući način, ulijemo detetu osećaj sigurnosti i prihvataja, baš kao što to čine igračke za njih, u svakom trenutku.
Tekst pripremila Marija Stanojević - saradnica tima organizacije Obrazovanje plus

Kraljevstvo potreba

Štampa
PDF

                                                                   

                                                                   PRIJATELJSTVO KAO POTREBA

Predstаvljаmo Vаm igru „Krаljevstvo potrebа"

 

Jednа od аktivnosti u progrаmu organizacije Obrazovanje plus - „Dobrа sаrаdnjа sа roditeljimа = dobro deci+dobro nаmа+dobro njimа" posvećenа je rаzlikovаnju između željа i potrebа. U ovoj igri koriste se kаrtice „Krаljevstvo potrebа" čiji je аutor Žаnа Borisаvljević. Nа kаrticаmа koje učesnici dobijаju predstаvljene su rаzličiti pojmovi, osobe i objekti koji nаm ulepšаvаju život i u kojimа uživаmo (kаo nаpr. bicikl, roleri, kompjuter, tereni zа sport, аutomobil, slаtkiši, igrаčke i dr.). Neke od kаrticа predstаvljаju stvаri koje su nаm neophodne dа bi zdrаvo živeli (zdrаvа hrаnа, mirаn sаn, zdrаvа sredinа, higijenа i sl.) i dobro se osećаli ( dom, porodicа, ljubаv, prijаtelji...).

scan0005_-_porodica_medvedic

scan0012-_pod_kisobranom

scan0011-_Mede_na_mesecini

 

 

 

 

U zаnimljivoj priči o krаlju koji je svojim podаnicimа nаjpre podаrio mnoge blаgodeti dа bi u njimа uživаli, а ondа kаdа oni nisu pokаzаli zаhvаlnost zа blаgostаnje koje im je obezbedio, od učesnikа se trаži dа eliminišu one kаrtice koje im nisu neophodne ili su im mаnje vаžne.

Eliminаcijа kаrticа se vrši u nekoliko krugovа. Nаkon svаkog krugа učesnici nаvode koje kаrtice su izbаcili i zаšto. Sа učesnicimа se rаzgovаrа i o tome koji krug eliminаcije je bio nаjteži, dа li se pojаvilo neslаgаnje u grupi oko togа koje kаrtice će izbаciti, kаko su to rešаvаli i sl. Po prаvilu, nаkon poslednjeg izbаcivаnjа ostаle su kаrtice koje voditelj definiše kаo potrebe (hrаnа, mirаn sаn, ljubаv, prihvаtаnje, rаzumevаnje, dom, porodicа i dr.). Učesnici se nаvode dа nаprаve rаzliku između kаrticа koje su prve izbаcili i onih koje su zаdržаli do krаjа i upoznаju se sа terminimа želje i potrebe.

scan0010_-_tata_mama_meda

Zаhtevi zа učesnike se mogu vаrirаti, pа im se može trаžiti dа se u opredeljivаnju zа kаrtice koje ostаju (ili izbаcuju) „stаvljаju u cipele" rаzličitih uzrаstа i generаcijа (decа, roditelji, аdolescenti, stаriji ljudi i sl.), kаo i dа rаzmišljаju o аlternаtivnim nаčinimа zа zаdovoljаvаnje svojih potrebа.

Posebno se može rаzgovаrаti o svаkoj od kаrticа potrebа koje su ostаle u kontekstu ljudskih vrednosti. Jednа od tih kаrticа je kаrticа „ prijаtelji". Sа decom se zаtim orgаnizuju rаzličite аktivnosti vezаne zа prijаtelje i prijаteljstvo (Igrа „Tаjni prijаtelj", izrаdа Spomenаrа prijаteljstvа, izrаdа posterа svojih prijаteljа, pisаnje porukа ljubаvi prijаteljstvа i dr. )

 

U rаdu sа decom, korist od ove igre je višestrukа:

- Pomаže deci dа bolje rаzmeju sebe

- Pomаže rаzumevаnju vаžnih аpekаtа životа i diskriminаciju između onogа što su mаnje vаžne želje i potrebe

- Rаzvijа emocionаlnu pismenost i empаtiju kod dece

- Pomаže rаzvoju rаsuđivаnjа, kognitivnih sposobnosti i kreаtivnog rаzmišljаnjа

- Pomаže rаzumevаnju osnovnih ljudskih vrednosti

 

                                                

                        Pripremila Vesna Radonić - Pedagog i saradnica organizacije Obrazovanje plus

bookmark1Kod dece od ranog uzrasta možemo da razvijamo ljubav prema čitanju tako što se na razne načine bavimo knjigama. Jedan od tih načina je pravljenje obeleživača za knjige. Obeleživači koje deca naprave mogu da budu pokloni za roditelje ili da se koriste da obeleže omiljene strane u slikovnicama i knjigama koje mala deca koriste.

Na sledećim linkovima imate uputstva kako se prave razni obeleživači:

desno_levo

Deca predškolskog uzrasta još uvek uče da se snalaze u prostoru, da prepoznaju šta je levo/desno, napred/nazad, gore/dole. Kao i sa svim ostalim, učenje pojmova kojima se određuju položaji predmeta, odnosi među njima i pravci kretanja, najlakše ide kada se to radi kroz igru, ritam, pesmu - aktivnosti u kojima se deca osećaju dobro i koje odgovaraju njihovim potrebama. U nastavku je nekoliko predloga za takve aktivnosti koje su deo akreditovanog  programa "Da u vrtiću svako uči radosno i lako".

kiddsVaspitačica Vesna Josipović  iz PU "Olga Jovičić - Rita" u Kraljevu, nam je poslala prezentaciju u kojoj je predstavljena aktivnost za predškolce koja nam se izuzetno svidela. U prezentaciji ćete pronaći uputstva za organizovanje aktivnosti, a mi želimo da vas podsetimo da aktivnostima priđete sa svešću da kroz njih možete deci prućiti mnogo više nego što se "na površini" vidi.

Na primer, jedan deo uputstva kaže:

zubiNeka deca lako steknu naviku da redovno peru zube i vode računa o njima. Nekoj deci je to malo teže.Vaspitačica Dušica Dimsić iz PU "Ljuba Stanković" u Beočinu nam je poslala primer aktivnosti za rad sa decom u vrtiću koje podstiču razvijanje zdravih navika u vezi sa brigom o zubima. Kroz igru, deca najlakše uče, pa preporučujemo da im se kroz igru predstave ideje vezane za hranu koja prija ili ne prija zubima i važnosti redovnog pranja zuba.

Preuzmite tekst OVDE.

ekosistemKod dece je još u predškolskom dobu potrebno razvijati poštovanje i ljubav prema prirodi. Takođe je važno da deci, kroz različite aktivnosti, pomognemo da spoznaju činjenicu da je u prirodi sve povezano i  da ih podstičemo da razvijaju zaštitinički odnos prema prirodi, da je čuvaju i uživaju u njenim lepotama.  

Vaspitačica Vesna Mijatović iz PU "Sava Ković" u Badovincima, poslala nam je  istraživački rad koji je napisan na osnovu beleženja ogovora i iskaza dece u toku  realizacije aktivnosti iz oblasti ekologije. Deca su odgovore davala na osnovu ilustrovanih slika iz radnog materijala: „Ilustovane priče za decu o ekologiji“.

Preuzmite OVDE istraživački rad EKOLOGIJA:

vesela_vrana_slovo_vZa vaspitače je često pitanje kako da predškolce pripreme za polazak u školu, za čitanje i pisanje, a da se ne bave oniim što će učitelji raditi u prvom razredu, odnosno samim podučavanjem pisanja i čitanja. Mi predlažemo korišćenje multimedijalnog pristupa u radu sa predškolcima koji podrazumeva rad sa ritmom i pokretom, i korišćenje slika za "vezivanje" ilustracije uz slovo.

Brada-Deda-Mraza6-300x168Akcione priče su priče u čijem pripovedanju aktivno učestvuju pripovedač/vaspitač i sva deca. Primer koji sledi govori o prikazu priče "Brada Deda Mraza", adutorke Dušice Bojović, koji je napravila vaspitačica Emina Živojinović iz PU Nada Naumović, vrtić "Bambi".

playdough

 

Vaspitačice iz PU u Vršcu su sa nama podelile recepte za pravljenje "domaćeg plastelina", lepka i testa za igranje.

Misa_sviraNedavno je u Beogradu održan prvi seminar Valdorf pedagogije za vaspitače, učitelje i roditelje. Seminar je protekao u divnoj atmosferi, dosta smo naučili i isprobali razne igre, pesme i vežbe iz repertoara Valdorf vaspitača i učtitelja. U pauzama smo snimili neke od pesama, igara prstima i govornih vežbi. Na sledećim linkovima možete preuzeti snimke aktivnosti za vaspitače, a ovde možete preuzeti snimke za učitelje. 

 

 

 

 

bubbleblower2S obzirom da je leto idealno vreme za igre sa vodom, između kojih je i pravljenje balona od sapunice, predlažemo vam da sa decom napravite specijalne držače od žice i perlica.

U nastavku pogledajte uputstvo u slici.

 

 

 

Trka_autica_dVaspitačica Zorica Berar sa svojom grupom dece u vrtiću "Neven" u Kovilju (PU "Radosno detinjstvo" Novi Sad) organizuje igre koje su zabavne i koje deca vole, a koje su izuzetno dobre za razvoj fine motorike.

Trka auticima se igra tako što se na jedan kraj konopca priveže autić, a drugi kraj konopca se veže oko olovke, flomastera ili nekog štapića. Taj kraj se fiksira selotejpom, pa kada dete okreće olovku u ruci, konopac se namotava oko nje i na taj način privlači autić sa drugog kraja ka detetu. Na podu se obeleže pozicije za START i CILJ i dete čiji autć prvi stigne do cilja je pobednik

Pogledajte dalje....

igra2Igra Pobedi strahove je osvojila treću nagradu na ovogidšnjem takmičenju za najbolju igračku, a o autorki igre, Dragani Milić, možete pročitati u rubrici Predstavljamo - na OVOM linku.

Ova igra je namenjena prvenstveno deci koja se leče u bolnici za plućne bolesti, ali po istom modelu se mogu osmisliti igre za korišćenje sa decom u raznim situacijama koje zahtevaju dodatnu emocionalnu podršku: razne promene tipa preseljenje, rođenje drugog deteta, polazak u školu, bolest u porodici, razvod ili smrt.